Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου 2014

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ ΣΤΙΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ



Έντονα σχήματα και ξεκάθαρα χρώματα κυριαρχούν στις  συμβολικές και λειτουργικές  αγιογραφικές ενατενίσεις των  καταθέσεων της  εικαστικής δημιουργού  Μαριλένας Φωκά  που με  φιλοσοφημένη  σφαιρικότητα  επιτρέπει  μέσα από τα επιτεύγματα της να αναδεικνύεται  μια τεχνική με προπλασμό, φωτίσματα και λάματα που  δένει με την  εξέλιξη της γραφής  και οδεύει στη ποικιλότροπη επαφή  με  τη χαρισματική αντιμετώπιση. Η αγιογράφος δίνει υπόσταση στα θρησκευτικά  ιδεογραφικά πρόσωπα κάνοντας  τα ευλαβικά αντικείμενα τέχνης  οικεία  και αγαπητά στο κοινό  ενώ με  ουσιαστική δόμηση , δομή  και ιδιαιτερότητα στα επτανησιακού τύπου φωτοστέφανα ερευνητικά εκπέμπει ερεθίσματα για μία διείσδυση σε χαρτογραφημένα μοτίβα  σκέψης και εσωτερικού προβληματισμού .Οι συγκεκριμένες αγιογραφίες  που κοινωνεί  ως συλλήψεις εκπέμπουν με σεβασμό  τη βιωματική σχέση της με το ιδεώδες της θρησκείας ενώ  ενέχουν και εμπεριέχουν επιλεγμένα  τη προσωπική τεχνοτροπία της   που   αιχμαλωτίζει  ροές  από ένα  ταξίδι αυτοπροσδιορισμού  της πίστης με  ανανεωμένο ωστόσο  υλικό . Συμβάλει και συνδυάζει παράλληλα το πνεύμα  μιας  συνάντησης  αναδρομικού επίπεδου με τις οσμώσεις του  υπάρχοντος χωροχρόνου της ύπαρξης. Ξεκινά ένα ερασμιακό και θρησκιακό διάλογο  που ξεπερνά τη μνήμη και κινείτε με  ευρηματικές λήψεις που στη τελική έκφανση τους μέσα από γραμμές  εναλλαγών μεταλλάσσονται και  μεταφέρουν στην επιφάνεια  κάθε  διεργασία επικοινωνίας  με το θείο τονίζοντας  ορόσημα που μεταδίδουν ένα κλίμα  θεματολογίας  που διαιωνίζει ενορχηστρωμένα   μεταφυσικές δυνάμεις .
Αγγίζει στο έπακρο την ιδιότυπη διέξοδο προς το υπερβατικό.Η  αγιογραφική προσέγγιση  της δημιουργού  και η εμβάθυνση της στη ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας καθώς είναι κατηχήτρια με απόλυτη και ουσιώδη εμπειρία στηρίζεται σε  βάσεις κωδικοποιημένες  που η επιλογή και η επεξεργασία τους  διαλέγεται  με  φροντίδα  εξασφαλίζοντας την αρτιότητα της ποιότητας  και τη μακροβιότητα της έμπνευσης  που  λειτουργεί διαχρονικά  πάνω σε  μελετημένες συμμετρικές απολήξεις. Ακολουθώντας τη προσήλωση της στη παραδοσιακή απόδοση της αγιογραφίας  τεκμηριωμένα ξεδιπλώνει  σκηνές   που αναγνωρίζονται σταδιακά και βαθμιαία ,καθώς παρουσιάζονται  σπονδυλωτά  σε φιγούρες και  σχηματισμούς με έντονες αντιθέσεις  που οδηγούν στο άνοιγμα ενός αισθητικού δρόμου όπου η διαδοχική εναπόθεση της διαρκούς όρασης του θεατή συμβαδίζει με  τη προσωπική ενδοσκόπηση  και προσέγγιση του . Αναπαριστά το πνευματικό χαρακτήρα των μορφών με  επιβλητική ,φωτογενή  μορφοποιητική και μνημειώδη σε μέγεθος αρχιτεκτονική , με απτή απεικόνιση  και διάχυση  που θέτει τη πλοκή των όγκων και τα παιχνιδίσματα του φωτός πάνω σε  επιφάνειες ενώ απομακρύνοντας την επιβολή της ύλης αποδίδει εικόνες  στιγμών της λατρευτικής διάθεσης. Ισορροπώντας με το  περιβάλλον επανατένισης που έχει δημιουργήσει υποδεικνύει την εντυπωσιακή ομορφιά  και αναμφίβολα την αγνότητα των θέσεων που περιδιαβαίνει με  χρωματική γεωμετρία και  εμφανές μοτίβο αντανακλάσεων.
Χρησιμοποιεί το ρόλο της χρωματικής ύλης  στη διαπραγμάτευση της προκειμένου να μεταμορφώσει  τους  εκφραστικούς χώρους με σκηνική οικονομία .
 Η ατμοσφαιρική οντότητα των αγιογραφιών  που διευθετεί εμπνευσμένα καλύπτει  με κινητικότητα και  παλμικότητα μια έντονη χροιά κατάνυξης που η διαπραγμάτευση της επηρεασμένη απόλυτα από την απόδοση μέσα από τις σπάνιες αποκλίσεις ενέχει μια  αισθαντικότητα λύτρωσης.Στη συνολική εργασία της Μαριλένας Φωκά  μέσα από τις  αγιογραφημένες συνταγές που προτείνει  παρεπιδημεί σχεδιαστικά  η αγάπη της για το αντικείμενο  και η δεξιοτεχνία της που εμφορείται από τη πλήρη κατάρτιση της .


Λεόντιος Πετμεζάς
Ιστορικός Τέχνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου