Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2015

''ΓΑΜΟΣ, ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΘΥΣΙΑΣ'' ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ


Γράφει η  Μαριλένα Φωκά  


«Το μυστήριο τούτο μέγα εστί»[i] λέει ο ιερέας στην ακολουθία του γάμου αλλά και  πιο κάτω «και έσονται οι δύο εις σάρκαν μία» [ii]. Από την άλλη, στη σύγχρονη ζωή οι μισοί σχεδόν γάμοι καταλήγουν σε διαζύγιο. Γιατί άραγε; Γιατί ο γάμος σήμερα δεν στηρίζεται σε χριστιανικά πρότυπα. Ο γάμος όμως για τον Χριστιανό δεν αντιμετωπίζεται ως  μια νομιμοποιημένη  μορφή «συμβίωσης» όπως το σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης ή ο πολιτικός γάμος αλλά ως ένα  μέγα μυστήριο. Το  μυστήριο αυτό ουσιαστικά οδηγεί τον άντρα και τη γυναίκα στην δημιουργία του «αντρόγυνου» υπενθυμίζοντάς μας  κατάσταση των Πρωτόπλαστων στον Παράδεισο που ο Θεός πήρε κομμάτι από το πλευρό του Αδάμ και δημιούργησε τη σύντροφο-βοηθό του, Εύα. Η γαμήλια ένωση είναι μια ένωση που «μυστηριακά» επιτελείται κατά την διάρκεια της ακολουθίας δηλ.  η «επανένωση» των δύο, πάλι σε ένα. Για αυτό δεν υπάρχει μετά το  γάμο το «εγώ» και το « εσύ» αλλά ενσωματώνονται στο «εμείς». Για αυτό το λόγο ο γάμος είναι  ένα μυστήριο αγάπης, ένας πνευματικός δεσμός ακατάλυτος και ένα μέγα μυστήριο ακατανόητο από τον ανθρώπινο  νου που δεν ενώνεται μόνον ο γαμβρός και η νύμφη, αλλά ενώνεται μαζί τους και ο Χριστός ή μάλλον και οι δύο ενώνονται στο Χριστό, ο οποίος ανυψώνει την  ένωσή τους σε  αγία, τελεία, και θεανθρώπινη σχέση » Και όπως ο Ιησούς υποφέρει πάνω στο σταυρό έτσι και οι σύζυγοι ,αθλούνται ,μαρτυρούν και τελειοποιούνται  σε ένα γάμο.

Για την εικόνα μου Ο ΙΗΣΟΥΣ ΠΑΣΧΩΝ στην εκούσια θυσία του Θεανθρώπου  για την «νύμφη» ΕΚΛΛΗΣΊΑ ο διακεκριμένος τεχνοκριτικός -ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς αναφέρει :


« Η αγιογράφος προβάλλοντας την κατάσταση στην οποία περιήλθε ο θεάνθρωπος , αναδεικνύει  παράλληλα με σιγουριά και  σαφήνεια  τη λιτότητα της αυτοθυσίας του επιλέγοντας συνειδητά να εκφράσει ιδεοληψίες που αναφέρονται σε έννοιες που αφορούν εσωτερικές αναζητήσεις και ανησυχίες για τον κάθε πιστό. Η παρούσα σύλληψη της έχει προνόμιο την αδιάλειπτη χρησιμοποίηση των πρωτοποριακών μέσων έκφρασης που εντείνουν την υπερβατική αξία  και τη ιδιότητα  της  να μορφοποιεί δυναμικά πρόσωπα …. με φωτοσκιάσεις με έντονα καθοριστικές γραμμώσεις  και χυμώδεις χρωματικές απολήξεις, σταθερά στοιχεία απέναντι σε μια διαρκή παράθεση  του θείου δράματος… Το αποτέλεσμα μας φέρνει κοντά ως θεατές στον παθόντα  σημερινό άνθρωπο που βάλλεται αφήνοντας  να διαφαίνονται   τοποθετήσεις προς την παράδοση  με αναφορές σε μορφώσεις και οράματα που κάνουν τη  κατάσταση να μετατρέπεται αυτόβουλα και να γίνεται οικεία. Να περιζώνεται στη σκέψη, να περιστρέφεται  στο νου, να  ενώνει  και να ενατενίζει τη πραγματικότητα της τότε εποχής με τη σημερινή υπάρχουσα πραγματικότητα.».


Καταλήγοντας, ο  ιερός Χρυσόστομος λέει  ότι πρότυπο και μέτρο της συζυγικής πίστης είναι ο Χριστός ο όποιος εντέλλεται  . « Οι άντρες να  αγαπάτε τε τις γυναίκες σας όπως ο Χριστός αγάπησε την εκκλησία.»[iii] γιατί η ή ο σύζυγος είναι κομμάτι από « το κοινό σώμα του ανδρόγυνου» και όπως «δεν μπορεί το σώμα να επαναστατήσει κατά του εαυτού του και η ψυχή κατά του εαυτού της έτσι και οι σύζυγοι δεν μπορούν να βρίσκονται σε διαφωνία [iv]

 Ο ΙΗΣΟΥΣ ΠΑΣΧΩΝ της Μαριλένας Φωκά

 

[i] Ο Γάμος, η Οικογένεια και τα Προβλήματα τους .   Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Χρισοστομικός Άμβων Γ εκδ. Νέα Σκήτη Αγίου Όρους
[ii] Αγία Γραφή, Γένεσις, 2, 24
[iii] Αγία Γραφή Προς Εφεσίους 5, 35
[iv] Ο Γάμος, η Οικογένεια και τα Προβλήματα τους .   Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Χρισοτομικός Άμβων Γ εκδ. Νέα Σκήτη Αγίου Όρους  .σ.  53.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου