Σάββατο, 23 Μαΐου 2015

Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΕΧΝΗΣ ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΣΚΙΑΓΡΑΦΕΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ.


O ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς μίλησε για την αγιογραφική εργασία της κυρίας της αγιογραφίας Μαριλένας Φωκά στην έκθεση της ''Μέθεξη στη Ρώσικη αγιογραφία'' που παρουσιάστηκε με επιτυχία στο Ρωσικό Πολιτιστικό και Επιστημονικό Κέντρο.
Με την άδεια του έχουμε τη τιμή να  το δημοσιεύσουμε. 

'' H αγιογράφος   Μαριλένα  Φωκά στην παρούσα ατομική έκθεση της καλύπτει  ένα ιδιαίτερα ευγενές φάσμα των  εικαστικών αναζητήσεων της, το οποίο εκτείνεται και  εξαντλείται   συγκεκριμένα  στο  απόλυτο στοιχείο της ευειδούς αγιογραφικής απόδοσης με μεγαλοπρέπεια και σύνεση. Με όχημα εφ ενός το ρεαλιστικό μεταίχμιο και αφ εταίρου τη συνέχεια προς την εκλεπτυσμένη  εικονογραφία , επιλέγει  να παρουσιάσει το οραματικό, το ονειρικό και το ποιητικό μοτίβο απεικόνισης ,εμπλουτίζοντας το με την απαιτούμενη ευλάβεια και τον πρέποντα σεβασμό  που  το κάνουν να  κυριαρχεί    και να  αναδεικνύεται  σε  βασικότερο ρυθμιστή  της  αισθητικής αντίληψής  που έχει επιλέξει. Δημιουργεί πολυσήμαντα και πολυδιάστατα  με επάλληλες στρώσεις υλικού κάτω από την καθοδήγηση μιας εμπνευσμένης χωρονομικής γραφής  που  εμφανίζεται ευπρόσδεκτα  στην  οξύτητα των περιγραμμάτων, στα επιλεγμένα σχήματα και στα κατάλληλα  χρώματα  με προτάσεις που  εκπέμπουν  εικαστική διαύγεια, αισθαντική ολοκλήρωση και διαφάνεια άποψης στο μάτι του θεατή. Το ιδιότυπο στυλ που έχει υιοθετήσει ανταποκρίνεται σε σχολές και τάσεις στις  οποίες αναγνωρίζουμε  έναν υπερβατικό λυρικό συμβολισμό με ατμοσφαιρική διάθεση, στο πλαίσιο πάντα ενός ύψιστου προσωπικού  λόγου με έξαρση εισάγοντας το κοινό στη θρησκευτική φιλοσοφία. Η δημιουργός αφήνει ελεύθερη την θρησκειακή έμπνευση  της που είναι έκδηλη σε όλα τα επιτεύγματα της. Πειραματίζεται, δοκιμάζει, ερευνά ,θέτει τομές και ιστορεί δόγματα της εκκλησιαστικής ζωής με δική της κατάθεση.  Το πέρασμα της στο χώρο των αγιογραφικών αναζητήσεων περιλαμβάνει την εντρύφηση της  στην κρητοβένετη  τη  βυζαντινή και  την επτανησιακή αγιογραφία,  όμως τώρα στη  έκθεση  αυτή υπάρχει  η αμιγής ρωσική αγιογραφία  που διακρίνεται από την ευλύγιστη σχεδιαστική  γραμμή, την πλούσια χρωματική  παλέτα, ενώ ενσαρκώνει αριστοτεχνικά το πάθος και το δράμα των άγιων μορφών. Μέσα από την επιλογή της   υιοθετεί μια εξαίρετη τεχνική  που έχει σαν αποτέλεσμα την ανάδειξη μιας μανιέρας ανάγλυφης στην υφή. Η χρήση ετερόκλητων  υλικών  στις ρωσικές προσεγγίσεις της λειτουργεί αντιπαραθετικά, καθώς μέσα από αυτή τη διεργασία προκύπτουν στην  επιφάνεια του χρωστήρα οι  παρουσίες  και οι μορφές  με πνευματική υπόσταση μακριά από την  υλική , με ανθεκτικότητα στο χρόνο ,  προβάλλοντας το ιδιαίτερο  της ζωής τους στη διάρκεια από τον επίγειο  στον επουράνιο κόσμο, την πάλη ,τη ταπείνωση ,την αγάπη, το δόσιμο ψυχής ,τη περιπέτεια και την περιπλάνηση. Όλες οι αγιογραφίες της Μαριλένας Φωκά που παρακολουθούμε απόψε  προσεγγίζονται με μια μεταφυσική και  συμβολιστική χροιά, με λυρική  έξαρση. Εμπεριέχουν  τη δύναμη της στερεότητας που είναι αποτέλεσμα μιας αυστηρής συνθετικής δομής που εδράζεται πάνω σε αρμονικές   μετουσιώσεις .Έντεχνα και ανεπαίσθητα χειρίζεται εικαστικά πρότυπα χωρίς να διασαλεύει τη τάξη της αγιογραφίας. Ο γήινος κόσμος  που αποκαλύπτεται μέσα από την παράθεση των θερμών αποχρώσεων , είναι ο κόσμος των αισθήσεων και του πάθους που  μεταλαμπαδεύεται,  που διαφαίνεται μέσα από τη χρήση των ψυχρών χρωμάτων και  αποκαλύπτει έναν διάστημα ουράνιο, αιθέριο, υπερβατικό. Αυτό που άμεσα διαπιστώνουμε παρακολουθώντας τη σημερινή έκθεση είναι η εκφραστικότητα, η ειλικρίνεια, η τόλμη ,η δημιουργική πράξη, η προσήλωση  και κυρίως η προτεραιότητα  που δίνει  η δημιουργός  σε μια εκφραστική διευθέτηση υψηλού επιπέδου.''

Λεόντιος Πετμεζάς
Θεωρητικός-Ιστορικός τέχνης


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου